Αρχική > Η συνέχεια του έθνους, Πρόσωπα, Στα χρόνια του ΔΝΤ > Λήσταρχος Γιαγκούλας ή Κωνσταντίνος Καβάφης; Ποιος σας ενδιαφέρει περισσότερο;

Λήσταρχος Γιαγκούλας ή Κωνσταντίνος Καβάφης; Ποιος σας ενδιαφέρει περισσότερο;

Γιώργος Θεοτοκάς

Καθόλου ρητορικό το ερώτημα.

Ιδού πώς είχε απαντήσει σ’ αυτό [αφού το έθεσε πρώτα]  ο Γεώργιος Θεοτοκάς [Ελεύθερο Πνεύμα, σελ. 67, πρώτη έκδοση 1929]:

Προσωπικά, ένας οποιοσδήποτε Γιαγκούλας των ελληνικών βουνών μ’ ενδιαφέρει πολύ περισσότερο από ό,τι μ’ ενδιαφέρει ο Αλεξαντρινός ποιητής. Είμαι σύμφωνος πως πρέπει να τουφεκίζουν τους ληστές, μα θα έδινα πολλά για να ακούσω τις εξομολογήσεις τους, ενώ η εξομολόγηση του κ. Καβάφη, σκορπισμένη στα εκατόν πενήντα ποιήματά του, δεν προσθέτει τίποτα στη γνώση μου των ανθρώπινων παθών. Με βοηθεί μονάχα να καταλάβω την ψυχική κατάσταση της ανίας που δεν έχει ούτε πλούτο ούτε δύναμη. Σε μια συνεδρίαση του Κακουργοδικείου (συχνά σε μια απλή δικογραφία διαζυγίου) υπάρχει πολύ περισσότερη ψυχή, πολύ περισσότερη ανθρωπότητα, παρά σ’ ολόκληρο το καβαφικό έργο.

Λέει πολλά ακόμα για τον Καβάφη ο Θεοτοκάς. Και για τον Φώτο Πολίτη και τον Γιάννη Αποστολάκη που «υπερασπίζονταν» τα δημοτικά τραγούδια και τον Σολωμό. Και… και… και…

Το Ελεύθερο Πνεύμα αποτέλεσε, ευθύς εξαρχής, το μανιφέστο της «γενιάς του ’30». Της περιβόητης «γενιάς του ’30». «Ο όρος χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από την ομάδα των νεωτεριστών ποιητών και μυθιστοριογράφων που συνεργάστηκαν στην έκδοση του περιοδικού Τα Νέα Γράμματα(1935-1944)», διαβάζουμε κάπου. Ναι! Ναι! Το περιοδικό τους δεν είχε κανένα πρόβλημα να κυκλοφορεί μέσα στη δικτατορία της 4ης Αυγούστου και της Κατοχής… Κι ας αποτελούσαν «συνοδοιπόρους» του κομμουνιστοδημοτικισμού… Ιστορίες…

Η «γενιά του ’30», «ετερόχθονες» οι σημαντικότεροι εκπρόσωποί της, θα «ανακαλύψει» την παράδοση του τόπου στον Μακρυγιάννη, στον Θεόφιλο, στον Γιαγκούλα. Έτσι είναι τα πράγματα σ’ αυτόν τον τόπο…

Διότι ο Σεφέρης συγκρινόμενος με τον Μακρυγιάννη είναι κάτι. Συγκρινόμενος με τον Σολωμό, τι είναι;

Έγραφε προ μηνών ο Ευγένιος Αρανίτσης [«Επτά Ημέρες», Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 2-5-2010]:

Διαβάζει κάποιος, στα 20, τα λεγόμενα ώριμα ποιήματα του Σεφέρη και, 10 χρόνια αργότερα αντιλαμβάνεται, μ’ ένα κάπως βίαιο τράνταγμα, αυτό που ανέκαθεν ήξερε δίχως να ξέρει ότι το ξέρει, δηλαδή ότι ο μοντερνισμός είχε περιπλανηθεί στις ελληνικές παραλίες με ρούχα εκατό τοις εκατό ακατάλληλα για επισκέψεις σε ξωκλήσια.

Πουκάμισο, σακάκι, γραβάτα κι από κάτω φουστανέλα…

Και κάπως έτσι τα Απομνημονεύματα του Στρατηγού θα αποτελέσουν τη «βίβλο» του νεοελληνισμού. «Θαμμένα» για δεκαετίες μετά το θάνατο του Μακρυγιάννη, θα εκδοθούν λίγο πριν το 1910, χωρίς να προκαλέσουν το παραμικρό ενδιαφέρον… Ο Σεφέρης θα τα «ανακαλύψει» το 1943… Η δικτατορία του Μεταξά, που είχε σώσει προσωρινά το καθεστώς «βρώσεως και πόσεως», ήταν από χρόνια παρελθόν, ο πόλεμος τελείωνε, κάπως έπρεπε να βρεθεί η «συγκολλητική ουσία» του έθνους, για μετά τον πόλεμο…

Νίκος Εγγονόπουλος [συνέντευξη, Καθημερινή, 12-13 Απριλίου 1981]:

Οι εκπρόσωποι της δικής μας λεγόμενης Γενιάς του ’30 […] δεν είχαν τα κότσια να εμπνευσθούν από τους παλιούς γερούς, αλλ’ από τους παρακμίες.

Ο Ν. Εγγονόπουλος πιθανότατα κατατάσσει μεταξύ των παρακμιών και τον Κ. Παλαμά. Τον οποίο, πλην της Γενιάς του ’30, είχε υπερασπίσει με σχετικό πόνημά του και ο Γ.Γ. του ΚΚΕ Νίκος Ζαχαριάδης. Η «Αριστερά» στην Ελλάδα δεν είναι παρά μια «στιγμή» της «Δεξιάς»…

Τα «γιατί» σ’ αυτόν τον τόπο έχουν πάντα, εδώ κι 180 χρόνια, την ίδια απάντηση. Κάπως [πάση θυσία!] πρέπει να διατηρηθεί το καθεστώς μάσας. Το καθεστώς βρώσεως και πόσεως. Και, φυσικά, το καθεστώς της «προστασίας». Αν με εννοείτε…

_ _ _ _ _

ΥΓ. Κι όλα αυτά με αφορμή την εξής πρόταση από το σημερινό άρθρο του Γ. Παπαδόπουλου Τετράδη στην Ελευθεροτυπία:

Γιατί δεν χρειαζόταν να έρθει όπως τώρα καμία τρόικα για να μας υποχρεώσει να κάνουμε το ίδιο μας το κράτος χώρα υπηρεσιών και εργασίας και χώρα κοινωνίας αντί για εγωπαθές λησταρχείο.

Ερώτημα [και προς «τον Καιρό»]:

Και πώς άραγε θα έπαυε η χώρα να είναι εγωπαθές λησταρχείο; Υπάρχει ποτέ περίπτωση να αυτοκαταργηθούν οι λήσταρχοι; Ερωτώ…

Advertisements
  1. 29 Νοεμβρίου 2010 στο 7:32 μμ

    Να συνεισφερω κατι για την ιστορια;
    Ιστορηματα για κλεφτες και ληστες: http://www.radiobubble.gr/el/taxonomy/term/4085
    (συνεχιζεται)

  2. 29 Νοεμβρίου 2010 στο 9:36 μμ

    Εξαιρετικός ο γέρων αφηγητής. Ενδιαφέρουσες οι διηγήσεις. Εξαιρετική η μικρή. Αλλά η μουσική είναι άπαιχτη! Ποιος ο αφηγητής;

  3. 29 Νοεμβρίου 2010 στο 9:42 μμ

    Ενας γερος κτηνοτροφος, τον Αυγουστο του 1967.
    Ειχα μερικες αμφιβολιες για την υποδοχη των μουσικων.. αλλα τελικα νομιζω οτι πετυχε το παντρεμα!

  4. 30 Νοεμβρίου 2010 στο 12:27 πμ

    Ενας γερος κτηνοτροφος, τον Αυγουστο του 1967.

    Ουάου!

    Το πάντρεμα ήταν εξαιρετικό!

    Αναμένω ανυπόμονα τη συνέχεια. [Μέσον: έχουμε κάτι για τον Γκαντάρα; My beloved… 😉 ]

  5. 30 Νοεμβρίου 2010 στο 12:55 πμ

    Δεν θυμαμαι.. μια μια ιστορια την ξεψαχνιζω απο παλιες μαγνητοκασεττες.. δεν ακουγονται ολες καθαρα… Υπολογιζω σε καμμια βδομαδα να ανεβασω παλι. 🙂

    Μπορεις να προτεινεις μουσικη επενδυση για την επομενη! 😉

  6. 30 Νοεμβρίου 2010 στο 2:14 μμ

    Κλέφτες και ληστές; Κλαρίνα! Κάναν Γιώργο Μάγκα, ας πούμε, αλλά όχι σε δημοτικά, αυτά που αυτοσχεδιάζει καμιά φορά ο ίδιος – όταν έχουν κουραστεί στα πανηγύρια να χορεύουν κι έχουν σταματήσει να του κολλάνε «πεντοχίλιαρα» στο μέτωπο… Έχει κι αυτός τον τρόπο του να τους «κουλάρει».

  7. 30 Νοεμβρίου 2010 στο 2:24 μμ

    Η πρωτη σκεψη αυτη ειναι, οταν ακουμε για κλεφτες και ληστες.. αλλα ραδιοφωνικα, αυτο σημαινει.. βαρυστομαχιασμα! 😆
    Ισως βαλω στην τελευταια εκπομπη της σειρας, οταν δεν θα υπαρχει κινδυνος να λακκίσει το ακροατήριο! 😉

  8. Ανέστιος
    30 Νοεμβρίου 2010 στο 2:32 μμ

    Σαν εισαγωγη στη νεα φαση ή μαλλον συνεχιζοντας με αλλα χρωματα

    θα τα πουμε εν συνεχεια και εις βαθος

  9. 30 Νοεμβρίου 2010 στο 4:37 μμ

    @ Rodia

    Δηλώνω αναρμόδιος 😉 Όταν αρχίσω κι εγώ εκπομπές τα ματαλέμε. Προς το παρόν αναμένω σε.

    @ Ανέστιος

    Καλώς τον! Ο Ξυδάκης είναι από τους λίγους που και διαβάζει ελληνική ιστορία και «πιάνει» το κατιτίς του για το τι γίνεται στο σύγχρονο κόσμο. Όταν «την πέφτει» στον Γιανναρά για τα ονόματα έχει δίκιο. Ο Ξυδάκης αναφέρει τον Κωλέττη και τον Βούλγαρη κι ο Γ. αναφέρεται γενικά κι αφηρημένα στην τελευταία τριακονταετία. Τρέχα γύρευε, τι θέλει να πει ο καλλιτέχνης.

    Από την άλλη, αυτά για τους ραντιέρηδες δεν σημαίνουν απολύτως τίποτα. Ο «ραντιερισμός» σήμερα ονομάζεται «νεοφιλελευθερισμός» – κι ό,τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή στον πλανήτη σ’ αυτόν οφείλεται.

    Πάντως ψάχνεται ο Ξ. Συνήθως όμως αυτά που «ανακαλύπτει» τα ξεχνάει σε λίγους μήνες [όπως έγινε με τα του Δεκέμβρη]. Τα αφήνει τρόπον τινά ανολοκλήρωτα. Νομίζω.

    Και γιατί αυτή η πρεμούρα με τον εμφύλιο εν γένει (στο τέλος του βίντεο);

    Ευχαρίστως σήμερα όλοι θα «ανακάλυπταν» έστω και έναν σοβαρό λόγο για να διχάσουν τους Έλληνες. Το θέμα είναι αν μπορούν να βρουν έστω και έναν. Προσωπική μου άποψη είναι ότι δεν μπορούν… Οπότε και τα ευχολόγια περισσεύουν.

    [Έχουν εξαντληθεί τα τελευταία 180 χρόνια αυτοί οι λόγοι. Που, σημειωτέον, όπως αποδεικνύει και το άρθρο του 1844, στο οποίο παρέπεμπα στο αμέσως προηγούμενο ποστ, ήταν όλοι στην ημερήσια διάταξη από τότε… Και εξαντλήθηκαν.]

  10. 2 Δεκεμβρίου 2010 στο 6:26 μμ

    Άλλοι έχουν όπλο το μολύβι και άλλοι γίνονται λήσταρχοι ή ότι δεν έκαναν οι ποιητές πράξη προσπαθούν να τα κάνουν οι λήσταρχοι

  11. 2 Δεκεμβρίου 2010 στο 9:19 μμ

    Άλλο το να είσαι απλά λήσταρχος, κι άλλο να είσαι λήσταρχος κι από πάνω να κόπτεσαι και για το «έθνος». Υπάρχει μια μικρή διαφορά.

  12. 12 Δεκεμβρίου 2014 στο 12:07 μμ

    Reblogged this on Ράκος "Lumpen" Κουρελάριος and commented:

    29 Νοεμβρίου 2010…

    … Διότι η μόνη «ορφάνια» είναι η απουσία μνήμης…

  1. 20 Αυγούστου 2012 στο 10:04 πμ
  2. 21 Δεκεμβρίου 2012 στο 7:24 μμ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s