Αρχική > Βιβλία, Καπιταλισμός, Νεοφιλελευθερισμός, Στα χρόνια του ΔΝΤ, Φιλοσοφία > Η ερυθρομέλαινα απόχρωση του φιλελευθερισμού

Η ερυθρομέλαινα απόχρωση του φιλελευθερισμού

Ο Ζαν-Κλωντ Μισεά, στο βιβλίο του Η Αυτοκρατορία του Μικρότερου Κακού, υποστηρίζει την άποψη ότι ο φιλελευθερισμός, που αποτελεί την πιο σαφή έκφραση του νεωτερικού προτάγματος, εμφανίζεται με δύο μορφές: τον οικονομικό φιλελευθερισμό [«Δεξιά», με βασικό «ιδεολογικό άξονα» την Αγορά] και τον πολιτικό/πολιτισμικό φιλελευθερισμό [«Αριστερά», με βασικό «ιδεολογικό άξονα» το Δίκαιο].

Ανάμεσα στα πολλά και άκρως ενδιαφέροντα που γράφει, υπάρχει και μία σελίδα, στην οποία, κατά τη γνώμη μου, ερμηνεύει με τον καλύτερο τρόπο τους λόγους για τους οποίους «μαύρισαν» οι «κόκκινες» γειτονιές του Πειραιά, ή είχαν «μαυρίσει» οι «κόκκινες» γειτονιές των πόλεων της Γερμανίας στο Μεσοπόλεμο ή της Γαλλίας στη δεκαετία του 1980.

[Οι υπογραμμίσεις με πλάγια του συγγραφέα, οι υπογραμμίσεις με έντονα και η παραγραφοποίηση δικές μου.]

Η φιλελεύθερη λογική καταστρώνει έναν πίνακα διπλής εισόδου.

Στον πίνακα αυτό, η σύγχρονη Δεξιά (αυτή που μετά την Απελευθέρωση [σ. Ο. Μ.: της Γαλλίας από τη ναζιστική κατοχή] παραιτήθηκε οριστικά από το να αποκαταστήσει τη συμμαχία του Θρόνου και της Αγίας Τράπεζας) αντιπροσωπεύει τον προνομιακό τρόπο εισόδου μέσω της Αγοράς και της διαρκούς επέκτασής της.

Η σύγχρονη Αριστερά (αυτή που, μετά τον φοιτητικό Μάη του ’68 παραιτήθηκε οριστικά από τον ιστορικό συμβιβασμό που είχε συνομολογήσει με το εργατικό σοσιαλιστικό κίνημα της εποχή της υπόθεσης Ντρέυφους) αντιπροσωπεύει τον προνομιακό τρόπο εισόδου μέσω του Δικαίου και της κουλτούρας της παραβίασής του.

Η μία ακολουθεί μάλλον τον Τυργκό και τον Άνταμ Σμιθ, η άλλα μάλλον τον Μπενζαμέν Κονστάν και τον Τζων Στιούαρτ Μιλλ (μερικές φορές, είναι αλήθεια, ενδεδυμένους τον πέτσινο μανδύα του Τρότσκυ, για θολούς ιστορικούς λόγους που είναι ακόμη, εν μέρει, ενεργοί).

Γι’ αυτό ο διαφορισμός Δεξιά/Αριστερά, έτσι όπως κατέληξε να λειτουργεί στις μέρες μας, είναι το έσχατο πολιτικό κλειδί της σταθερής προόδου της καπιταλιστικής τάξης.

Ομολογουμένως, βάζει διαρκώς τις λαϊκές τάξεις μπροστά σε μια αδύνατη αλτερνατίβα.

Ή να προσδοκούν, πριν απ’ όλα ότι θα προστατεύονται απέναντι στις άμεσες οικονομικές και κοινωνικές συνέπειες του φιλελευθερισμού (απολύσεις, μετεγκαταστάσεις επιχειρήσεων, συνταξιοδοτικές μεταρρυθμίσεις, αποδιάρθρωση των δημόσιων υπηρεσιών κ.λπ.) και τότε πρέπει να το πάρουν απόφαση ότι, αναζητώντας ένα προσωρινό καταφύγιο πίσω από την Αριστερά και την άκρα Αριστερά, επικυρώνουν όλες τις πολιτιστικές προϋποθέσεις του συστήματος που γεννά αυτές τις συνέπειες.

Ή, αντίθετα, να εξεγείρονται ενάντια σ’ αυτό το συνεχές εγκώμιο της παραβίασης, καταφεύγοντας, όμως, πίσω από τη Δεξιά και την άκρα Δεξιά, και τότε εκτίθενται στο να επικυρώνουν τη συστηματική αποσάθρωση των υλικών συνθηκών ύπαρξής τους, που αυτή η κουλτούρα της απεριόρισης παραβίασης καθιστά, ακριβώς, εφικτή.

Όποια κι αν είναι επομένως η πολιτική (ή εκλογική) επιλογή των λαϊκών τάξεων, δεν μπορεί να τους προσφέρει κανένα πραγματικό μέσον για να αντισταθούν στο σύστημα που μεθοδικά καταστρέφει τη ζωή τους.

Jean-Claude Michéa, Η Αυτοκρατορία του Μικρότερου Κακού,
σ. 106-107, μετ. Άγγελος Ελεφάντης,
εκδ. Πόλις, 2008

Και τα λοιπά… Και τα λοιπά…

► Διαβάστε επίσης:

Ένας προλετάριος της πολιτικής, αριστεροί διανοούμενοι, μποέμ αστοί, και άλλα τινά… [23-5-2012]

Ποιος μιλάει; Και από ποια θέση; [21-11-2012]

Ουτοπίες και άλλα συγκοινωνούντα δοχεία [11-12-2012]

Για τον καπιταλισμό και άλλες περίεργες θρησκείες [13-3-2013]

« Socialisme ou barbarie, il faut choisir. Maintenant ! » Entretien avec Jean-Claude Michéa [7-12-2011]

Η εκπαίδευση της αμάθειας [παρουσίαση του βιβλίου]

Ζαν Κλωντ Μισεά: “Το Αδιέξοδο Άνταμ Σμιθ” [ολίγα τινά για το βιβλίο] 

Η αυτοκρατορία του μικρότερου κακού και η κοινωνία του ελάχιστου κοινού παρονομαστή [ολίγα τινά για το βιβλία και ολίγα τινά για τον ΕΚΠ]

Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν και εγκληματικότητα

“έχουμε πόλεμο μη το γελάς μωρό μου…”  [ο μόνιμος «σχολιαστής» που αναφέρεται εκεί, είναι ο Ζαν Κλωντ Μισεά]

“Κτηνοτρόφοι και γονείς που εκτρέφουν παιδιά…” [μια φρασούλα του Χάιμε Σεμπρούν και κατιτίς ακόμα]

Ποιος μιλάει; Και από ποια θέση; [Ποιος άραγε;]

Ανοίξτε τα μάτια… κλείστε την τηλεόραση

Ο Ζαν-Κλωντ Μισεά για τον Τζωρτζ Όργουελ

Τα κεφάλια μέσα! ΕΧΟΥΝ εμφύλιο τώρα…

Άνευ σχολίων I

Άνευ σχολίων II

Δεξαμενές σκέψης και άλλες προπαγανδιστικές foeda labiorum ministeria

Advertisements
  1. 21 Σεπτεμβρίου 2013 στο 5:59 μμ

    Νωμήσιμος: ο συνεχώς, αδιαλείπτως κινούμενος, ιδ. προς τα οπίσω 😉

    Νώμησις: 1. παρατήρησις 2. «κίνησις»

  2. 21 Σεπτεμβρίου 2013 στο 6:55 μμ

    Αν όμως, παρόλα αυτά, γινόταν και η ανθρωπότητα έχανε την τελευταία της μάχη και ήταν έτσι αναγκασμένη να παραχωρήσει τη θέση της στις μετα-ανθρώπινες μηχανές, μέσα στον ερειπωμένο κόσμο του νικηφόρου φιλελευθερισμού, θα απέμενε ακόμη μια άσβεστη αλήθεια:

    ο υπέρτατος πλούτος για μια ανθρώπινη ύπαρξη -και το κλειδί για την ευτυχία της- ήταν πάντοτε η συμφωνία με τον εαυτό της. Είναι μια πολυτέλεια που όλοι όσοι αφιερώνουν το σύντομο πέρασμά τους πάνω στη γη, για να κυριαρχούν και να εκμεταλλεύονται τους ομοίους τους, δεν θα τη γνωρίσουν ποτέ. Ακόμα και αν το μέλλον τούς ανήκε.

    ► Ζαν-Κλωντ Μισέα, «Η Αυτοκρατορία…», σελ. 188-189

  3. 21 Σεπτεμβρίου 2013 στο 6:58 μμ
  4. 21 Σεπτεμβρίου 2013 στο 9:25 μμ

    «…αλτερνατίβα» – μαλλον «εννοεί άλυτο δίλημμα»

    «επικυρώνουν τη συστηματική αποσάθρωση των υλικών συνθηκών ύπαρξής τους» ναι αλλά οι ναζι μοιράζουν και λεφτά, οποτε ως ΧΑ μπορείς να ελπίζεις σε ένα κομματάκι από την πίτα (όπως παλαι ως ΠΑΣΟΚ)

  5. 22 Σεπτεμβρίου 2013 στο 6:22 μμ
  6. 22 Σεπτεμβρίου 2013 στο 9:25 μμ

    Κι εμένα δεν «μου ‘κατσε» καλά αυτή η «αλτερνατίβα». Το νόημα είναι μάλλον εκείνο ενός «διπλού αδιεξόδου». Το διευκρινίζει στη συνέχεια.

    Άμα μοιράζουν λεφτά, τότε απλώς πρόκειται για φαινόμενο μακρυγιαννισμού, οπότε και οι αναλύσεις περισσεύουν….

  7. 22 Σεπτεμβρίου 2013 στο 9:35 μμ

    Καλησπέρα σας….

    Ούτε χάπια, ούτε …κτλ κτλ…

    Η φιλοσοφία της ζωής μου…ούτε ασπιρίνη για τον πονοκέφαλο….

    Βιολογικός , εκατό τοις εκατό…

    Κατά τα άλλα…

    Η φιλοσοφία της ζωής δεν έχει να κάνει με φιλοσοφικά δοκίμια και γραφές….οι γραφές απλά έρχονται να εξηγήσουν , κατόπιν εορτής τι έγινε…κάτι σαν την αστυνομική αυτοψία κατόπιν του εγκλήματος…
    Θα μου πεις…δεν θα πρεπε να υπάρχει μια φιλοσοφική θεώρηση που να λειτουργεί σαν οδηγός στις κοινωνίες;
    Φυσικά και υπάρχει,αλλά δεν γίνεται να είναι ίδια και όμοια για τον καθένα….οι εξουσίες λειτουργούν σε μια βάση οξέος ανταγωνισμού για την επικράτηση…και υπάρχει πολύς συνωστισμός εκεί στα «υψηλά κλιμάκια»… και ο απλός άνθρωπος μαθαίνει να λειτουργεί όπως του μαθαίνουν, όπως του μαθαίναν πάντα οι κρατούντες την εξουσία….(δεν ξέρω γιατί αλλά καθημερινά το διαπιστώνω ότι αυτοί που αυτοαποκαλούνται απλοί άνθρωποι, περιμένουν από τους κρατούντες να τους πουν τί και πως θα κάνουν)…

    Δεν ξέρω πώς να το πω, αλλά εκφράζεται πολύ καλά στο ακόλουθο βιντεάκι:

    Και θα μου πεις, ότι συμπεράσματα και διαπιστώσεις για την κατάντια μας όλοι μπορούμε να εκφράσουμε, …λύσεις δεν έχει κανένας…

    Και δεν νομίζω ότι θα έχει κανένας λύσεις….

    Όλοι αυτοί οι απλοί άνθρωποι που περιμένουν να τους πει ο «αρμόδιος» τι και πως θα κάνουν, πρέπει να αποκτήσουν την παιδεία και την θέληση να κάνουν βήματα μπροστά, αλλά αντ’αυτού τους βλέπουμε να κάνουν άλματα προς τα πίσω…

    Δεν θα σας ζαλίσω άλλο…

    Χάρηκα πολύ για την πρόσβαση…

  8. 22 Σεπτεμβρίου 2013 στο 10:22 μμ

    «Απλοί άνθρωποι», «αρμόδιοι», «λύσεις», «Περιγραφές»…

    Όποιος δεν θέλει να περπατήσει, 30 αιώνες μπουσουλάει…

    Καλό σας βράδυ, αγαπητέ!

  9. Marxist Reloaded
    7 Οκτωβρίου 2013 στο 1:22 πμ

    Reblogged this on Marxist Reloaded.

  10. 28 Ιανουαρίου 2015 στο 11:31 μμ

    Reblogged this on Ράκος "Lumpen" Κουρελάριος and commented:

    Πρώτη δημοσίευση 21-9-2013

  1. No trackbacks yet.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s